Siyatik Ağrısı

Vücuttaki en büyük sinir olan siyatik sinir, bel kemiğinin alt kısmından başlar ve bacağa kadar uzanır. Bacağın duyu ve motor fonksiyonların düzenlenmesini sağlayan siyatik, belin son omurları olan 4 ve 5. omurdan çıkar ve kalçadan geçerek diz bölgesinin arkasından ayağın altına kadar uzanır.

S1 siniri olarak da bilinen bu sinirin sıkışmasına siyatik ya da siyatik ağrısı denir. Siyatik, aslında sinirin sıkışmasına bağlı oluşan ağrıya verilen isimdir.

Hareketsiz yaşam (fiziksel inaktivite) , duruş bozukluğu (postural bozukluklar) , sürekli ağır yük kaldırmak, obezite ileri yaş, fıtık veya omurdaki hasarlar siyatik ağrısına neden olabilir.

BELİRTİLERİ

• Ağrı, tipik olarak bel ve bacak bölgesine yayılır. Kalça bölgesinden baldıra, diz altından bacağın yan ve ön kısmına ve son olarak topuğa doğru hissedilebilir. Genellikle tek taraflı görülen bir ağrıdır.
  • Yürüme esnasında ağrı hissedilen tarafta ayak sürükleme problemi görülebilir.
  • Ağrının şiddeti bazı zamanlarda kişinin hareketlerini sınırlayabilir. Vücudun üst kısmının eğmek zorlaşır ya da dönme hareketi sınırlanabilir.
  • Bacaktan ayağa doğru uyuşma ve karıncalanma görülebilir.
  • Hastalığın tedavi edilmemesi durumunda ağrılı bacaktaki kaslarda incelme görülebilir.

TEDAVİSİ

Kişinin yaşam kalitesini oldukça düşüren siyatiğin önlenmesi için sırt ve bel kaslarının güçlü tutulması önerilebilir. İyi bir postür, siyatik oluşumunun önüne geçilmesinde etkilidir. Fizyoterapist eşliğinde yapılan klinik pilates gibi bazı egzersiz programları siyatik tedavisinde önerilir. Esneme hareketleri, hastanın rahatlamasına ve sinir kökü sıkışmalarının azalmasına yardımcı olur. Ağrıya neden olabilecek aktivitelerden uzak durmak da tedavi için önemlidir. (Ağır kaldırmamak, uzun süre hareketsiz kalmamak vs). Sizde de siyatik ağrısının olduğunu düşünüyorsanız hekim kontrolünden geçtikten sonra bir fizyoterapist ile çalışabilirsiniz.