Fibromiyalji Nedir?

Geceleri yeterince uyumaya karşılık, sabah kalkıldığında kendisini hiç uyumamış hissinin yaşanması fibromiyalji, yani yumuşak doku romatizmasıdır. Tedavi olarak genellikle yaşam tarzının değiştirilmesi Fibromiyalji, stres devreye girdiğinde yeniden tekrarlanmaktadır. Yorgunluk ve kronik ağrı sendromu şeklinde tanımlanan “Fibromiyalji sendromu” hakkında uzmanlardan bilgi alabilirsiniz.

Fibromiyalji Sendromu ve Fibromiyalji Noktaları
Uyku bozukluğu, kaslarda yaygın biçimde görülen hassasiyet ve ağrı, uyku bozukluğu, halsizlik, aşırı yorgunluk ve sabah tutukluğu ile kendini belli eden kronik yumuşak doku romatizması olan Fibromiyalji sendromu, romatizmal ağrı sendromudur. Vücudun belli noktalarında özellikle aşırı hassasiyet ile kendini göstermektedir. Fibromiyalji sendromu, toplumun %3’ünde görülerek hastaların yaşam kalitesini olumsuz etkilemektedir. En sık karşılaşılan olarak romatizmal hastalıklar kategorisinde ikinci hastalık olan Fibromiyalji, erkeklere göre kadınlarda üç kat daha sık görülür. Ülkemizde yapılan araştırmalar da 1.3 milyon Fibromiyalji hastası olduğunu göstermektedir. farklı hastalıklarda Fibromiyalji, belirtilerin olasılığı oldukça yüksektir. Fibromiyalji, doğru teşhis görüldüğünde şikayetler azalsa dahi belli bir süre sonra yeniden başlama riski yüksektir. yaşam kalitesinde Fibromiyalji, tedavi edilmesinde iş gücü kaybına sebep olur.

Fibromiyalji Belirtileri
Vücudun belli noktalarında Fibromiyalji belirtileri, çok keskin olmakla beraber görülen hassasiyettir. Fibromiyalji, bunun yanı sıra özellikle sabahları zor uyanma ve ağrı ile kendini gösterir. Kulak çınlaması, nefes almada zorlanma en büyük belirtilerdir.

Kişilerin Fibromiyalji sendromunda özel bir karakteri bulunmaktadır. Mükemmeliyetçi ve kendilerinden belirtileri yüksektir Duygu durumları sıkça değişir ve çok titizdir. Boyun ağrıları ve özellikle bel bölgelerinde kronik yorgunluk sendromu, uyku bozuklukları depresyon ve hipotiroidi ile karşı karşıya kalınan Fibromiyalji belirtileri;

Bir ağrıyı herhangi bir zamandan daha fazla algılamak
Ağrı yapmayan uyarıcıları ağrı gibi hissetmek
Karıncalanma hissi ve uyuşmanın el ve ayaklarda görülmesi
Çarpıntı
Egzersize karşı dirençsizlik
İshal, gaz şikayetleri ve kabızlık
Depresyon durumu
Hafıza sorunları
Gün boyu süren yorgunluk hissi
Uyanmış olma hissini dinlenmeden duyma
Uyku kalitesinde azalma
Ağrının azaltılması, Noniseptif uyarılar nedeniyle hissedilen genel hassasiyet
Yeni şeyler öğrenme zorluğu ve konsantrasyon bozukluğu
Kişiye göre değişiklik gösteren ödem hassasiyeti
Eklem hipermobilitesine hastaların % 30-50’si sahiptir.
Kızarma eğiliminin vücudun üst kısmında sınırlı olarak yer alması
Bu hastalığın en belirgin özelliği vücudun belirli noktalarında aşırı hassasiyetin bulunmasıdır.

Fibromiyalji Nedenleri
Genetik faktörlerin önemli olduğu Fibromiyaljinin nedeni çok fazla bilinmemektedir. Bu kapsamda 1. derece yakınlarında Fibromiyaljinin görüldüğü kişilerde bu hastalığın yakalanma riski 8 kat artmaktadır. Çevresel faktörlerde aynı zamanda Fibromiyaljinin sendromuna neden olan faktörlerden biridir. Fiziksel ve duygusal sendromu özellikle çocukluk dönemlerinde ortaya çıkması büyük risk faktörleri arasında kabul görür.

Aynı kapsamda Fibromiyalji psikolojik boyutta bir hastalıktır. Uyku bozukluğu, depresyon hastalarında ve anksiyetesi yüksek olan bireylerde bu hastalık daha fazla görülmektedir. Genel anlamda 25-55 yaş aralığında bulunan kadınlarda sıkça görülmektedir. Fibromiyalji sendromu çocukluk dönemlerinde ve erkeklerde görülebilmektedir. Eğitim ve ekonomik düzeyi hastalığın ortalamanın üzerinde yer alan kişilerde daha sık rastlanmaktadır. İş kolik ve mükemmeliyetçi yapısı olan bireylerde Fibromiyalji hastalığına yakalanma ihtimali yüksektir.